Leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog!
Ik ben Miriam van Schijndel. Mijn meisjes achternaam is Vogels, vandaar mijn haakpseudoniem Birdie*
Ik kom uit een creatieve familie, op het gebied van textiel. Mijn oma (ze leeft helaas niet meer) naaide en breide zowat haar hele garderobe. Mijn moeder naait, breit, haakt en borduurt al haar leven lang. Mijn kindergarderobe was ook voor een groot deel door mijn moeder gemaakt, zelfs bijna al mijn poppenkleertjes!
Zelf heb ik veel van mijn moeder geleerd en ik heb ook samen met naar naailessen gevolgd, voor de "kneepjes" zal ik maar zeggen.
Tot het moment kwam dat mijn twee jongens geen zelfgemaakte kleding meer wilden. Ik heb nog een paar kledingstukken voor mezelf genaaid, maar dat was het toch niet.
Kort nadat ik stopte met de naailessen begon het natuurlijk weer te kriebelen. Haken werd het. Als kind van mijn moeder geleerd maar lang niks meer mee gedaan. Dus op naar de bieb voor een haakboek. Bolletje katoen en een haaknaald gekocht en hop, haken maar.
Met als resultaat de vele creaties die je op mijn blog kunt zien. Veel dingen zijn gemaakt naar aanleiding van bestaande patronen maar ik maak er ook een sport van om zonder patroon te maken wat ik zie.
Kijk maar eens even rond en doe vooral veel inspiratie op.
Veel plezier op birdie*haakt!

zaterdag 24 mei 2014

Open gevlochten hartenrand

OPEN, GEVLOCHTEN HARTENRAND

Op facebook stond een foto van een hele mooie rand met opengewerkte, in elkaar gevlochten harten.
Er hebben er vele gezocht naar het patroon, maar er bleek alleen een kooppatroon van te zijn.
Prima natuurlijk, maar ik vond het toch een uitdaging om het patroon te ontrafelen. Wat dan weer een leuke woordspeling is op een haakblog :-)





In het voorbeeld heb ik eerst 2 toeren stokjes gehaakt in donkerblauw
De derde toer is een gegolfde toer in donkerblauw, volgens de teltekening, oftewel: beginnen met 2 stokjes in de 1e steek. Dan achtereenvolgens: * stokje-half stokje-vaste-halve vaste-vaste-stokje-2 stokjes in de volgende steek*. Herhaal van * tot *

Wissel nu van kleur, in het voorbeeld lichtblauw.
Hecht aan in het 1e stokje van de vorige toer. Haak dan 1 halve vaste, 4 vasten, 1 halve vaste, 4 vasten.
Ga nu verder met een lossenketting van 17 lossen. Dit wordt de bovenkant van het hart.
Haak de ketting vast met een halve vaste  in de 1e halve vaste van deze toer (dus de 1e lichtblauwe halve vaste). Zorg dat de ketting niet gedraaid zit!
Nu ga je verder haken aan de binnenkant van de cirkel.
Haak 1 losse. Dan 4 vasten, maar let op: in de achterste lussen. Om de onderste punt van het hart mooi te vormen haak je een halve vaste ONDER de halve vaste van de vorige toer. Je haakt deze halve vaste dus in de onderliggende donkerblauwe steek.
Dan weer 4 vasten in de achterste lussen.
Haak nu verder over de ACHTERKANT van de lossenketting.
Achtereenvolgens: 9 vasten, een picot (*), 8 vasten.
Zorg dat het hart plat ligt, dus niet gedraaid en haak nu een halve vaste in de 1e losse van de vorige toer om het hart compleet te maken. Hecht af.

(*)Een picot maak je zo: 2 lossen en dan een halve vaste in de 2e losse vanaf de naald




Voor het volgende hart hecht je de draad aan naast het voorgaande hart, in het linker stokje van de 2 stokjes.
Zo vlecht je de harten in elkaar: Als je bij het nieuwe hart klaar bent met de lossenketting, haak je als het ware DOOR het vorige hart heen. Je haakt je halve vaste, zodat de ketting vast zit. Je merkt nu waarschijnlijk dat je met je werk en je naald in de knoop komt. Het is dan handig om je naald uit je werk te halen en van voren opnieuw in te steken.
Vervolgens haak je dit hart net zoals het vorige hart.

Als alle harten klaar zijn hecht je weer aan met de eerste kleur (hier dus donkerblauw) en haak op de middelste 10 vasten van de bovenkant als volgt: 3 vasten, half stokje, stokje, stokje, half stokje, 3 vasten.
de volgende toer zijn weer gewoon stokjes.






Heel veel succes met haken!
O ja, en mocht je een foutje ontdekken in het patroon dan laat je het maar weten, dan pas ik het aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten